Dengan nama Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang =) =)



Islam telah memberi tuntutan adab yang sangat agung dalam isu adabul isti’zan ini. Jika isu ini dipertengahkan Allah dan Rasul, sudah tentulah tuntutan amal adab meminta izin ini harus kita ambil serius dan bukan sambil lewa. Ini semua adalah demi menjaga kemaslahatan ummat juga.

Minta izin sangat diperhatikan dan diperincikan dalam Islam kerna ia sangat berkait rapat dengan hak seseorang, ia juga sangat berkaitan dengan perihal akhlak. Orang yang tidak meminta izin/ tiada adab dalam meminta izin boleh dikatakan orang yang meremehkan orang lain. Orang yang meremehkan orang lain tidak ubah seperti sifat si iblis yang bongkak, meremehkan ciptaan Allah, Adam, kerna mengangap dirinya lebih mulia dan hebat. Ingat sahabat2! Merasakan diri serba cukup itu ciri-ciri taghut yang boleh membawa pada riak, sombong, meremehkan orang lain, dan akhirnya jadilah tak ubah seperti taghut. Nauzubillah.

Meminta izin pada ketua

Hak pemimpin itu haruslah diTAATI. Jom kita lihat Al-Ahzab ayat 43-47, mengajar kita untuk meminta izin pada ketua. Kenapa kita kena minta izin pada pemimpin? Mengapa segalanya harus meminta izin pada ketua? Tapi, ketahuilah, yang mengajar kita meminta izin pada ketua itu bukanlah ketua itu sendiri tetapi Allah dan Rasulullah SAW. Meminta izin pada kiadah inilah yang diajar oleh Allah dan Rasulullah dalam jalan tarbiyah dan dakwah. Subhanallah….jika kita menentang keras semua arahan manusia di bumi Allah, tetapi pantaskah kita ingin menentang arahan dan tunjuk ajar Allah melalui Rasulullah SAW yang diceritakan oleh Allah dalam Al-Ahzab: 43-47? Perintah Allah bukan saja buat manusia di zaman Rasulullah SAW, tetapi insyaAllah, untuk kita pewaris risalah nabi, sudah tentu sunnah nabi dan sahabat jangan kita tingglkan. Persoalannya ialah, bagaimana the best adab untuk meminta izin pada ketua?

Situasi lain yang menuntut kita meminta izin

a) Kita nak pergi ke rumah seorang sahabat. Kena minta izin dahulu. Jika tidak dibenarkan datang, kita memang tak boleh datang. Kerana sahabat kita itu tahu masa itu tidak sesuai untuk diziarahi yang mana pada waktu itu hak2 pada tetamu tidak dapat dipenuhi kerana tuntutan lain. Mungkin punyai kerja yang banyak, atau dalam keadaan emosi tidak stabil, takut-takut terkena tempias yang tidak baik pula pada tetamu, yang boleh mengguris hati mereka. Kita patutnya appreciate sahabat kita yang berterus-terang dengan jujur kerana itu adalah salah satu cara menjaga persahabatan.

b) Apabila berjanji dengan kawan/keluarga, kita mesti penuhi janji. Jika berjanji pada pukul 12 tghri, kita perlu berusaha berjumpa dengannya tepat pada masa yang dijanjikan atau lebih awal lagi. Jika kita ada musykilah, cepat2 minta izin lebih awal untuk hadir lewat, supaya sahabat kita tadi tidak ternanti-nanti. Ingatlah, jika kita lambat, kita telah mengambil hak (masa) sahabat kita tadi disebabkan masalah peribadi kita sendiri.

c) Meminta izin terlebih dahulu untuk menggunakan barang/khidmat orang lain.
Jom tengok situasi di bawah.
‘Assalamualaikum wbt. tolong hantarkan saya ke universiti petang nih’.
Ini cara minta izin yang salah. Kita tak minta izin pun dulu, dan terus dengan pengarahan tanpa pedulikan musykilah yang dihadapi oleh sahabat kita itu. Mungkin sahabat kita tue ade kuliah ke, takpun ada masalah kewangan ke, kita langsung tidak peduli. Dapat pula sahabat yang tak reti nak menolak, tapi dalam hati Allah sahaja yang tahu. Jadi benda2 macam ini sangat kena jaga untuk menjaga kemaslahatan, jaga ukhuwah.

========================================================

Rasulullah SAW bersabda, ‘Demi Allah tidak beriman, demi Allah tidak beriman, demi Allah tidak beriman.’
Mereka bertanya, ‘Siapa, ya Rasulullah?’

Beliau menjawab, ‘Orang yang tetangganya merasa tidak aman dari keburukannya’
(Muslim & Ahmad)

Tetangga..jiran yang tinggal berhampiran rumah kita..Itulah maksud tetangga yang sering kita tahu. Tetapi, konteks tetangga itu sendiri sebenarnya sangat meluas kerana ia juga boleh merujuk orang2 terdekat di sekeling kita termasuklah pada roomates, housemates, ahli keluarga, sahabat2 dan manusia keseluruhannya....

Misalnya, seorang yang suka mendengar lagu, dan sering memasang lagu sekuatnya di bilik, dan rakan sebiliknya yang sedang study terganggu...Dengan begitu, ia terkena hadis di atas.

Bayangkan juga seorang yang berjanji dengan temannya untuk pergi makan pada masa sekian2, tetapi, tepat pada masa sekian2, teman itu baru hendak solat dan membaca Al-Quran...Juga, ia terkena dengan hadis tersebut.

Bukankah kita tidak boleh memisahkan ibadah dan akhlak? Tanpa salah satu daripadanya maka tidak sempurna dan pasti ada cacat celanya amalan kita itu.

with love,
ifbt1

BTemplates.com

Categories

Popular Posts

Blog Archive